Close

Ból podczas leżenia – czego może dotyczyć?

Ból podczas leżenia – czego może dotyczyć?

Ból pleców doskwierający podczas leżenia jest niestety powszechnym problemem – dyskomfort nim wywoływany utrudnia codzienne funkcjonowanie nawet 84% Polaków. Jakie są przyczyny jego występowania? Poznaj pięć najczęstszych powodów! 

Dlaczego plecy bolą?

Zapalenie nerek lub prostaty, reumatyzm czy nawet infekcja koronawirusem wywołującym chorobę COVID-19 – to tylko kilka poważnych chorób, które mogą wywoływać ból pleców. Najczęściej jednak powodują go czynniki, na które mamy bezpośredni wpływ. Kilka prostych zmian w życiu codziennym może pomóc Ci raz na zawsze pozbyć się problemu bolących pleców. Jeżeli więc doskwiera Ci przewlekły ból przy leżeniu i wstawaniu, to odpowiedz sobie na kilka poniższych pytań. 

Czy śpisz na wygodnym materacu?

Miękki, wyleżany materac nie zapewnia wystarczającego komfortu w trakcie snu. Organizm nie jest w stanie się w pełni zregenerować, ponieważ mięśnie pleców muszą być stale napięte, aby zapewniać odpowiednią asekurację kręgosłupa podczas leżenia na „zapadającym się” podłożu. Zadbaj więc o odpowiednie utwardzenie powierzchni spania – zakup nowego materaca to spory wydatek jednak koszt nakładki na materac to już kwestia kilkuset złotych. W większości wypadków zastosowanie takiej nakładki (materaca nawierzchniowego), znacząco poprawia higienę snu. Przed zakupem zapoznaj się z tak zwanym znacznikiem „H”, który określa stopień twardości materaca.

Czy przed komputerem siedzisz w wygodnym fotelu?

To pytanie powinny sobie zadać szczególnie osoby, które na co dzień pracują przed komputerem. W tym wypadku ból pleców może być spowodowany słabą ergonomią w miejscu pracy – niewygodnym fotelem lub nawet za małym biurkiem. Jeżeli blat biurka ma zbyt małą powierzchnię, to osoba przy nim siedząca nie może swobodnie rozłożyć rąk w trakcie pracy, a „zwisające” łokcie mogą wywoływać ból pleców. Kolejna sprawa to podłokietniki w fotelu biurowym – powinny umożliwiać oparcie łokci, kiedy dłonie leżą na blacie biurka. Zadbaj więc o odpowiednie warunki pracy, zwróć uwagę na zachowanie właściwego kąta nachylenia monitora względem twarzy oraz wyreguluj zagłówek fotela. Dodatkowo możesz też zamontować w fotelu podkładkę pod plecy na odcinku lędźwiowym.

Czy nie przeciążasz pleców?

Regularnie trenujesz? Wykonujesz pracę fizyczną? A może w ostatnim czasie przenosiłaś coś dużego i ciężkiego? Zapoznaj się z zasadami odpowiedniego przenoszenia dużych ciężarów – stosuj się do nich nie tylko na treningu, ale także w trakcie wykonywania codziennych czynności!

Jakie nosisz obuwie?

Czy wiesz, że noszenie źle dobranego lub znoszonego obuwia może wywoływać uporczywy ból pleców? Tyczy się to w szczególności osób wysokich – ciasne trampki z płaską, zdartą podeszwą lub wysokie obcasy nie są w ich wypadku wskazane.

Inne przyczyny bólu pleców

Bólu pleców nie wolno ignorować. Jeżeli żadna z pięciu wyżej wymienionych przyczyn nie jest czynnikiem wywołującym u Ciebie tę bolesną dolegliwość, to zalecamy omówienie tego problemu z lekarzem. Fachowa konsultacja pomoże w postawieniu celnej diagnozy i pozbyciu się bolesnego problemu.